Om Lars Ove Engen

Meg privat

Jeg heter Lars Ove Engen, ble født i 1986 og bor på Heia i Eidsberg. Eforlovet med Linda, og vi har en liten gutt sammen som heter David Lionel. Max Liam ligger i magen til Linda og venter på å dukke opp den 16. Juli 2014:)

FitnessFabrikken    

FitnessFabrikken er et enkeltmannsforetak som jeg startet i August 2012, der jeg jobber som Personlig Trener, kostholdsveileder og kursholder.

På nettsiden vil jeg prøve å legge ut artikler om trening og kosthold når tiden strekker til, kunderesultater i forhold til personlig trening og holde dere oppdatert i forhold til oppstart av nye kostholdskurs.

Jobbene jeg tar vil hovedsakelig bli utført på Family Sports Club Iseveien på Iseveien Senter i Sarpsborg. På Family Sports Club har jeg jobbet som Treningsveileder og Personlig Trener siden 2009, og Sirkeltrenings- og Easylife-instruktør siden 2011. I 2012 startet jeg kostholdskurset Kosthold på 1-2-3. I 2014 ble det utvidet med en styrkedel, der Marius Wallin Johansen har ansvaret. Kurset heter nå Kost og Styrke på 1-2-3.

Utdanning

  • Videregående skole på WANG Toppidrett i Moss, med fotball og hurtighet som valgfag

Beståtte kurs

Anatomi, Humanfysiologi, Fysiologisk adaptasjon til styrketrening, Personlig Trener, Ernæring og helse, Fysisk aktivitet og ernæring, Fysisk aktivitet og eldre, Idrettsskader, Forebyggende og helsefremmende fysisk aktivitet, Vitenskapelig metode og statistikk, Helsepsykologi, osv…..

Treningserfaring

Jeg har spilt fotball siden jeg var 6 år gammel i Rakkestad IF (aldersbestemte klasser, 3. og 4. divisjon) og Moss FK (Junior interkrets og B-laget). Ble kåret til årets spiller i Rakkestad i 2008 og 2009, og valgt til kaptein i 2011-sesongen. Beste motspiller er helt klart Salomon Kalou (den gang på Feyenoords juniorlag)

I 2013 var jeg med på å vinne åpent Norsk mesterskap i innendørsroing, 4X500 meter stafett, under 75 kg-klasse.

Har også 3 års erfaring med hurtighet/spenst-trening fra WANG Toppidrett.

Resultat etter et halvt år med styrketrening. Fra et tidligere     liv med “fotballarmer”.

Jeg begynte å trene styrketrening da jeg var ca. 17 år, i forhold til fotball. Men interessen økte først da jeg begynte på Norges Idrettshøyskole. I 2011 sluttet jeg med fotball, mye pga. jeg begynte å få såpass med kunnskap om kosthold og trening, at jeg selv hadde lyst til å utforske hva det kan gjøre med kroppen. Til styrketrening og trening generelt, har jeg erfart at man ikke trenger å trene så utrolig mye i starten for å få resultater, bare man trener smart og riktig i forhold til sitt mål.

Video: 10 sek Human Flag

Kostholdserfaring

Jeg har alltid vært av den oppfatning at kosthold ikke er så veldig viktig, bare man trener. Men har i senere tid sett at det kan bety alt, etter å opplevd at folk kan forandre kroppen sin mye på relativt kort tid med riktig næringsinntak. Spesielt for å fjerne fett.

Fra å ha levd på 10-15 brødskiver med nugatti og 1 liter sjokolademelk omtrent hver dag, gjorde jeg en total helomvending i 2010, da jeg snublet over Martin Berkhans nettside leangains.com. Fra den tid har jeg også sett at regler som «Man må ha frokost», «Man bør ikke spise etter kl. 20.00 på kvelden» og «Man må spise lite og ofte for å holde forbrenningen i gang» er direkte feil! Jeg har blitt veldig åpen for ulike fremgangsmåter i forhold til kosthold. Det finnes selvfølgelig retningslinjer, men man kan variere mye ut i fra personlige preferanser.

“Det finnes ikke usunne matvarer, bare usunne mengder”

Noen måneder med relativt streng periodisk faste ga virkelig resultater

Noen måneder med relativt streng periodisk faste ga virkelig resultater!

Trening

Jeg startet med styrketrening for å bevise for meg selv at jeg faktisk kan få muskler og se bra ut. Etter noen år med fitnessrettede mål, har jeg fra 2013/14 fått øynene opp for Strongman og Styrkeløft, med mål om å delta i NM i begge grenene etterhvert. Så treningen går mer ut på å bli sterk, fremfor å få mer muskler eller å ha lav fettprosent. Paradoksalt nok har en mer styrkerettet tankegang virkelig satt fart på økningen i vekt og muskelmasse. Selv om fettprosenten har økt litt, kan den alltids senkes med kostholdet når jeg har behov og lyst nok.

Strongmantrening - 410 kg dekkvelt

Strongmantrening – 410 kg dekkvelt

Styrketreningsprogrammet består for tiden av prinsipper fra Børge Fagerlis høyfrekvestreningsartikkel, der jeg trener hele kroppen hver økt 4-6 dager i uken. Baseøvelser er i hovedfokus. En lett (MYO-reps 15+5X5 rep), middels (3X8 rep) og tung (3X3 rep) dag + Strongmanøvelser. Denne måten å trene på fungerer overraskende bra. Har alltid tenkt at man må ha 2-3 dager hvile før man trener samme muskel igjen, men der tok jeg feil! Før var jeg konstant støl, noe som nesten har forsvunnet helt etter den økte frekvensen.

Kropps- og treningsmål 

  1. Løpe 4×4 min intervaller på 18 km/t – FULLFØRT
  2. Human flag – FULLFØRT
  3. Måle under 3 i fettprosent på Tanita Kroppsanalyse – FULLFØRT
  4. Måle under 3 i fettprosent på 7-punkts fettklypetest – FULLFØRT                                  (I realiteten hadde jeg nok en fettprosent mellom 5-10 et sted, men målet var uansett å måle under 3 på begge testene!)
  5. 10 Muscle ups på rad – FULLFØRT
  6. 3 X kroppsvekt i Markløft
  7. 2,5 X kroppsvekt i Knebøy
  8. 2 X kroppsvekt i Benkpress
  9. Kroppsvekt + kroppsvekt i Chin-up
  10. Enhånds Chin-up
  11. 5 meters Farmers Walk med 200 kg i hver hånd
  12. Vinne NSM (Norges sterkeste mann) under 80 kg-klasse
  13. Kvalifiser meg til finale i NSM